رویکردی نواستعمارگرایانه به نمایشنامه ی پادشاه بابو نوشته ی ووله شویینکا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده گلناز حیدر جمشیدی
- استاد راهنما نوذر نیازی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش سعی در پرداختن به دیدگاه خاص شویینکا درباره ی مفهوم استعمار نوین در نمایشنامه ی پادشاه بابو دارد. تحقیق حاضر نشان می دهدکه تصویر قاره آفریقا بازتابی از دریاچه ی ژرف استعمار نو است. در خلال دهه های استعماری قاره ی آفریقا بطورفاجعه باری دست نخوردگی خود را از دست داده است. در مطالعات پسااستعماری، اصطلاح "استعمار نو" به سلطه ی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برکشورهای در حال توسعه توسط کشورهای استعمارگر اطلاق می شود. قدرت های استعماری کهن به منظور حفظ استعمار ، شیوه های نوینی را برای تسلط برکشورهای مستعمره ی سابق خود بکار می گیرند: آنها با کنترل گفتمان های غالب مانند دموکراسی و لیبرالسیم، و سازمان های جهانی مثل بانک جهانی و سازمان ملل، از آنها به عنوان اهرم هایی در جهت حفظ قدرت در کشورهای استعمارشده استفاده می کنند که دیگر نیازی به حضور فیزیکی آنها در آن کشورها نیست این رویکرد در سالهای اخیر موضوع اصلی بسیاری از آثار نگاشته شده در ادبیات و نقد ادبی بوده است. یکی از اصلی ترین موضوع های بحث برانگیز نمایشنامه ی اخیر شویینکا ،پادشاه بابو، پرداختن به مسائل استعمار نوین است. شویینکا کشوری ساختگی و تازه استقلال یافته به نام گوآتو (guatu ) را به تصویر می کشد که توسط کودتاهای پیاپی ویران شده است. پادشاه بابو هجوی سیاسی است درباره ی تاریخچه ی حکومت فاسد ژنرال باشا باش (basha bash ). او که سربازی جزئی و رقت انگیز است در پی یک کودتا با کمک همسرش ماریا ( maariya) حکومت ژنرال پتیپو (potipoo) را سرنگون می کند و خود قدرت را بدست می گیرد. . از آنجایی که شاه بابو الگوی مناسبی جهت اداره ی حکومت خود در دست ندارد با کپی برداری از شیوه های حکومتی کشورهای استعمارگر در کشورهای مستعمره و اعمال خشونت جهت حفظ قدرت، علی رغم وعده های حکومت مردم سالاری، خود به حاکمی ظالم مبدل می گردد. . با آنکه مردم گوآتو توانسته اند از دیکتاتوری ژنرال پوتیپو خلاص شوند، دوباره وارد مرحله ی جدیدی از دیکتاتوری یا استعمار نوین می شوند، زیرا قدرت های استعماری با بی صلاحیت دانستن حکومت شاه بابو برای اصلاح آن راه را برای نفوذ و مداخله ی خود باز می کنند. این پژوهش بر استعمارنوین که منجر به تسط در بخش های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می شود متمرکز شده است. تجزیه و تحلیل نمایشنامه ی پادشاه بابو اثر شویینکا نشان می دهد که استعمارنوین نقشی اساسی در استعمار مجدد کشورهای به اصطلاح مستقل یافته از لحاظ سیاسی ایفا می کند و این استعمار نوین بدون یاری رهبران بومی به عنوان دست نشاندگان استعمارگران سابق حاصل نمی شود.
منابع مشابه
آموزه ی عشق افلاطونی در نمایشنامه ی ماسک دار کومس اثر جان میلتون
افلاطون به عنوان برجسته ترین فیلسوف دوران باستان تاثیر شگرفی بر فرهنگ و تمدن دنیای غرب بر جا نهاده است. به ویژه آموزه ی عشق او در رساله ی مهمانی که ادبای اروپای رنسانس تا حد زیادی وامدار آن هستند. میلتون، آخرین و یکی از شاخص ترین چهره های رنسانس انگلستان و اروپا، از این قاعده مستثنی نیست به نحوی که تاثیر آموزه های افلاطون را می توان در جای جای آثار او مشاهده نمود. مقاله ی حاضر به بررسی ...
متن کاملکاوشی در نمایشنامه ی آرامسایشگاهِ فُرسی از دریچه ی نوتاریخگرایی (تاریخگرایی نو)
چکیده نوتاریخگرایی گرایشی است در مطالعات ادبی و فرهنگی که توجه ویژه ای به موقعیت تاریخی متن به عنوان جزء جدایی ناپذیر متن دارد. از این دیدگاه متن به صحنه ی نبرد میان اندیشه های متخاصم نویسنده، جامعه، رسوم، نهادها و اعمال اجتماعی بدل می شود که همگی در نهایت مورد توافق نویسنده و خواننده و تحت تأثیر شناختمان آن ها قرار می گیرد. تاریخگرایی نو به متن ادبی به عنوان بستری برای تعامل گفتمان های گو...
متن کاملبررسی استحاله ی مکانی در نمایشنامه ی کانال کمیل: رویکرد نشانه-معناشناختی
هیچ گفتمانی فاقد مکان نیست. مکان ها به طور مستقیم یا غیرمسقیم در شک لگیری گفتمان و تولید معنا نقش دارند. مکان صورت بیان و صورت محتوا را در تعامل با یکدیگر قرار می دهد. در بعضی موارد مکان به شکل کاملا فیزیکی و عینی در گفتمان ها تجلی می یابد و درموارد دیگر، این کارکرد عینی تضعیف شده است و جای خود را به کارکرد انتزاعی می دهد. مکان های عینی مکان هایی با ویژگی کنشی و مکان های انتزاعی مکان هایی ب...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملنشانهشناسی نام شخصیتهای نمایشی در نمایشنامه ی مرگِ فروشنده
این نوشتار در باب نامشناسی بر اساس نشانهشناسیِ نام شخصیتها در نمایشنامه است و میکوشد با توجه به دانش نامشناسی و تکیه بر روش نشانهشناسیِ پیرس به دلالت های گوناگون چون دلالت شمایلی، نمایهای و نمادین نامهای شخصیتهای نمایشی بپردازد. از آنجا که دانش نامشناسی یکی از امکانات تحلیلی در باب شناخت شخصیت ادبی– نمایشی در نظریات جدید است و در حوزهی مطالعات نمایشی ایران نادیده گرفته شده است این مقا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023